Dovleacul, vedeta toamnei

Dovleacul este una dintre cele mai nutritive legume, cu beneficii multiple pentru sănătate. Este plin de antioxidanţi şi de vitamine, dar puterea lui este dată, în special, de betacaroten, o provitamină care este transformată de organism în vitamina A. Betacarotenul este cunoscut pentru întărirea sistemului imunitar, este esenţial pentru sănătatea ochilor şi este chiar asociat cu prevenirea bolilor de inimă. Însă, adevărata comoară a dovleacului o reprezintă seminţele, acestea având o mulţime de beneficii pentru sănătate.

Bogat în betacaroten, dovleacul are proprietăți antiinflamatoare și antioxidante, este anticancerigen și antidiabetic. Dovleacul are foarte puţine calorii, dar totodată este o sursă bogată de fibre, antioxidanți, minerale, vitamine, fiind recomandat de nutriționiști pentru controlul colesterolului şi reducerea greutății corporale. Principalele elemente nutritive sunt luteina, alfa şi betacarotenul, vitamina A, proteinele, zincul, acestea având, în principal, rolul de a regenera organismul. În componența chimică a dovleacului mai găsim și carbohidrați, grăsimi, acizi grași esențiali omega-3 și omega-6, fibre, fitonutrienți, folați, vitaminele B1, B2, B3, B5, B6, B9, potasiu, calciu, magneziu, fosfor, seleniu, mangan și fier. Seminţele de dovleac au rol energizant și conțin ulei, lecitină, acizi grași mono-nesaturați, aminoacizi, proteine, minerale, rezine și enzime. Dovleacul combate anemia, îmbunătățește memoria , previne apariţia bolilor cardiovasculare, menține sănătatea sistemului circulator și nervos. De asemenea, tratează insomniile, depresiile, anxietatea și migrenele şi ajută la refacerea organismului după efortul fizic. În funcție de soi și preferințe, dovleacul poate fi consumat crud, copt, fiert, sub formă de plăcinte, tarte, shakeuri, salate şi supe.

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.